Čo sa mení pri hotovostných tržbách od 1.1.2026 (a koho sa to týka)?

Súčasný zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnici vymedzoval zoznam konkrétnych služieb, pri ktorých je povinná registrácia eKasy a teda povinnosť vystaviť doklad o úhrade danej služby v hotovosti prostredníctvom eKasy. Čiže, keď ste napríklad ako právnik alebo účtovník vystavili faktúru a klient Vám ju chcel uhradiť v hotovosti, museli ste mu doklad o úhrade vystaviť z eKasy. Od 1.1.2026 sa zoznam s týmito službami úplne zruší a bude povinné evidovať tržby v systéme eKasa  pre všetky služby bez výnimky.  V praxi to znamená, že ak ste stavbár, účtovník či grafik a prijímate za svoje služby platby v hotovosti, ste povinní vystaviť tento doklad prostr. eKasy. Teda už žiadne vypisovanie klasických pokladničných príjmových dokladov. Cieľom tohto zákona je nastaviť rovnaké podmienky pre všetkých podnikateľov a zabezpečiť evidenciu všetkých tržieb.

Pre podnikateľov bude dostupný aj nový typ pokladnice - softvérová on-line registračná pokladnica. Aktuálne je na trhu využívaná online registračná pokladnica alebo virtuálna registračná pokladnica. Od nového roka si podnikateľ bude môcť zvoliť hociktorú z daných troch možností registračnej pokladni podľa vlastných preferencií.

Výnimky z použiatia eKasy:

Aj po 1.1.2026 budú existovať výnimky, kedy sa nemusia príjmy evidovať prostredníctvom eKasy. Ide najmä o činnosť osôb so zdravotným postihnutím (ZŤP), predaj cenín, predaj prostredníctvom automatov, na dobierku, či vysokohorské chaty, ktoré nie sú pripojené na elektrickú sieť alebo prístupovú cestu.

QR platby

Od 01.03.2026 bude podnikateľ povinný umožniť zákazníkovi bezhotovostnú platbu pri sume nad 1€ prostredníctvom QR kódu, bankovej aplikácie alebo platobným prostriedkom.  Formu bezhotovostnej platby si predávajúci určí sám. Ak podnikateľ využíva spôsob úhrady prostredníctvom terminálu a platobnej karty, nemusí zavádzať QR platbu. V opačnom prípade, ak podnikateľ príma platby cez mobilné bankovníctvo QR kódu, nemusí mať terminál. Zároveň si obchodníci nebudú môcť určiť minimálnu sumu, od ktorej umožnia platiť bezhotovostne.

Ak sa podnikateľ rozhodne pre QR platby, musí zabezpečiť pokladničné systémy generujúce QR kódy podľa štandardu SK-QR. Zároveň je povinný mať bankový účet, na ktorý budú smerovať platby a archivovať doklady o prijatých platbách podľa zákona účtovníctve a zákona o  DPH.


A ešte jedna perla na záver. Ak prijímate tržby v hotovosti alebo kartou, na svojom predajnom mieste, musíte svojich zákazníkov a klientov informovať, že majú nárok na doklad. Finančná správa zverejnila nasledujúce pokyny k umiestneniu oznámenia:

1.    Odporúčame použiť vzor oznámenia z webového sídla FR

2.     Viditeľné miesto: Oznámenie musí byť umiestnené na mieste, ktoré je jasne viditeľné pre všetkých kupujúcich, a to bez ohľadu na typ prevádzky. Oznámenie by malo byť umiestnené tak, aby každý kupujúci mohol jednoduchým spôsobom zistiť, že predávajúci používa pokladnicu.

3.     Ľahko čitateľné: Oznámenie musí byť vo veľkosti formátu A4 na šírku (odporúčaný vzor z webového sídla FR).

4.     Pre prevádzky s možnosťou platieb prostredníctvom POS terminálu (napr. reštaurácie, kaviarne atď.): V prípade, že predávajúci používa POS terminály, ktoré nie sú umiestnené na pevných miestach (napr. pri pokladnici na pultoch), oznámenie môže byť umiestnené v blízkosti miesta, kde sa zvyčajne uskutočňuje platba alebo kde je kupujúci obsluhovaný (napr. na stole alebo v zóne pri pokladni).

5.     Pre prenosné pokladnice: Oznámenie je potrebné umiestniť, tak aby bolo zreteľné a viditeľné pre kupujúceho, kde sa očakáva interakcia s ním napr. na stôl, na čelné sklo automobilu, z ktorého sa uskutočňuje predaj, alebo umiestnené v blízkosti prenosnej pokladnice. Predávajúci môže oznámenie predložiť kupujúcemu k nahliadnutiu.

6.     Pre prevádzky s pevným pokladničným miestom (napr. maloobchod, reťazce, potraviny, atď.): Oznámenie je potrebné umiestniť v blízkosti pokladnice, kde je zreteľné a viditeľné pre kupujúcich, ktorí vykonávajú platby. Ideálne je, aby bolo oznámenie umiestnené vo výške očí kupujúceho alebo na inom mieste, ktoré je pre neho ľahko dostupné a zreteľne čitateľné.

7.     Pre jednoosobové prevádzky alebo podnikateľov, ktorí vykonávajú činnosť v malom rozsahu (napr. remeselníci, živnostníci, a pod.): Aj v tomto prípade je potrebné umiestniť oznámenie na mieste, ktoré je pre kupujúceho zreteľné a viditeľné a najprístupnejšie a kde sa očakáva interakcia s ním (napr. na pracovnom stole, na mieste, kde sa poskytujú služby alebo predávajú tovary).


 Vzor z Finančnej správy SR Vám prikladáme.

V prípade otázok nás neváhajte kontaktovať.


 

Ing. Veronika Kaisová

hlavná účtovníčka Dataling a daňová poradkyňa

Svoju cestu k účtovníctvu začala už počas štúdia ekonomiky a manažmentu podniku na vysokej škole v Žiline. Po úspešnom ukončení štúdia okamžite vstúpila do sveta účtovníctva. Ešte počas materskej dovolenky sa rozhodla pre samostatnú prax a začala účtovať pre firmu K&B&Rnet, neskôr sa pridala k tímu spoločnosti Dataling. Okrem toho je držiteľkou certifikátu Účtovník Expert so zameraním na modul účtovníctva a účtovnej závierky právnických osôb a zvláda aj právnické minimum. Momentálne sa venuje aj vzdelávaniu nových generácií ako hlavná inštruktorka duálneho vzdelávania v Datalingu. Je tiež certifikovanou daňovou poradkyňou.